Przyswajanie minerałów z wody - Źródło antyoksydacyjnej, naturalnie zjonizowanej wody alkalicznej

Przyswajanie minerałów z wody

Przyswajanie minerałów z wody

Wielu ludzi, kiedy staje przed półką na której stoją rzędy plastikowych butelek z wodą często nie potrafi zdecydować którą wybrać. Producenci oferują nam wody mineralne, źródlane a nawet lecznicze. Które wybrać i jak je pić, żeby służyć swojemu zdrowiu?

 

Od zarania dziejów świętym prawem człowieka było korzystanie z największego daru matki natury- czyli wody. Człowiek pierwotny nie chodził do supermarketów i nie musiał wybierać wody mineralnej, szedł do potoku i czerpał dla siebie wodę. Wówczas poziom mineralizacji wód był średni lub niski, tak naprawdę w wodzie znajdowały się śladowe ilości minerałów. Nasze DNA od tamtego czasu wcale nie zmieniło się aż tak bardzo, więc…

Czy wodą mineralna jest dobra dla zdrowia?

Wszystko zależy od poziomu mineralizacji wody, stanu naszego zdrowia, wypijanej ilości i częstotliwości picia. Jednorazowo w niewielkiej ilości żadna woda nie zaszkodzi, ale już stałe spożycie niektórych wód, zwłaszcza w większych ilościach, na pewno nie będzie  odpowiednie dla wszystkich.

Wody mineralne niskozmineralizowane , tak jak wody źródlane mogą pić w zasadzie wszyscy. Podobnie jest z wodami o średniej mineralizacji, chociaż te nie są odpowiednie dla najmłodszych dzieci (poniżej 3. roku życia). W przypadku wód o wysokiej mineralizacji, a zwłaszcza wód o udowodnionym działaniu leczniczym, duże znaczenie na to jak taka woda na nas oddziałuje ma stan naszego zdrowia.

Takie wody zawierają niektóre składniki w ilościach, które mają znaczenie fizjologiczne dla organizmu i dla jednych mogą być korzystne, a dla innych – przeciwnie.

I tak na przykład wody z zawartością wapnia > 150 mg/l wypijane w ilości 0,75 l do 1l dziennie przez okres co najmniej 1 miesiąca, uzupełnią bilans tych pierwiastków w organizmie. Jednak dla wielu osób, z zwłaszcza ze skłonnością do kamicy nerkowej, gdzie to właśnie wapń jest głównym składnikiem kamieni, taka woda absolutnie nie jest zalecana i mogłaby przynieść opłakane skutki w postaci kamieni w nerkach i pęcherzu.

Tymczasem zadaniem wody nie jest zaopatrywanie organizmu w minerały. Minerały człowiek czerpie z pożywienia. 

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na wapń wynosi 500 do 1000 mg. Dzienne zaspokojenie tego zapotrzebowania za pośrednictwem wody wynosi zaledwie 100 mg. Tymczasem w 100 gramach sera twardego jest 1200 mg wapnia. Czy powinniśmy taki ser nazwać mineralnym?

Gdy porównamy nasze codzienne zapotrzebowanie na dany składnik z jego przyswajalnością i ilością, która ma realny wpływ na organizm (czyli jest efektywna fizjologicznie), to okazuje się że wypijanie dziennie nawet 2 l wody zawierającej np. 150 mg wapnia czy 50 mg magnezu w litrze nie jest wystarczające, by znacznie uzupełnić niedobór tych pierwiastków. Woda nie może być więc traktowana jako jedno z ważniejszych źródeł składników mineralnych.

Podstawowym źródłem substancji odżywczych jest odpowiednio zbilansowana dieta i żadna woda nie dostarczy nam przecież wszystkich niezbędnych składników. 

Organizm wykorzystuje tylko minerały w połączeniach organicznych. Kto zna podstawy biochemii i fizjologii wie o tym. Minerały są do wykorzystania przez organizm w sposób efektywny, jedynie po wbudowaniu w substancje organiczne, takie jak np.: roślin. Komórki muszą być zaopatrywane w minerały, których potrzebują do wykorzystywania swoich funkcji.

Minerały, których komórki nie mogą wykorzystać, stanowią niepotrzebny balast.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę ze szkody, jaką wyrządzają organizmowi spożywając w nadmiarze nieorganiczne sole mineralne. Dlatego też, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu powinniśmy spożywać warzywa i owoce i to  nich głównie czerpać minerały.

Wody, które posiadają minerały bardzo dobrze uzupełniają śladowe ilości minerałów, jakich potrzebujemy do życia. Nie można pić wody całkowicie przefiltrowanej do zera, bo wówczas jest jałowa i jedyne co przynosi organizmowi taki płyn to szkody, bo rozcieńcza i wypłukuje minerały i witaminy z organizmu. To właśnie minerały zawarte w wodzie odpowiadają za jej odczyn, czyli za to czy jest alkaliczna i działa zdrowotnie czy kwaśna i rujnuje nasze zdrowie.

Wybieraj świadomie!