Co najzdrowiej podawać mniejszym i większym dzieciom do picia?

Co najzdrowiej podawać dzieciom (i dorosłym) do picia?

Co najzdrowiej podawać dzieciom (i dorosłym) do picia?

Co podawać dzieciom do picia?

To pytanie zadają sobie rodzice nie tylko wprowadzający maluchowi pierwsze pokarmy, ale także rodzice starszych dzieci. Wyzwaniem okazuje się spakowanie dziecku do tornistra czegoś dobrego do picia… nawet niektórzy dorośli nie wiedzą co do picia jest dobre, a z czego lepiej zrezygnować. To mnie natchnęło do wyjaśnienia wszelkich niejasności.?

Zacznijmy od tego, co kusi nasze dzieciaczki najbardziej?

To proste: kolorowe soczki, gazowane napoje w butelkach z dzióbkiem lub wymyślną rurką. Większość rodziców gdzieś już słyszała, ze dzieciom nie warto podawać sztucznych napojów, ale część z nich nadal nie wie właściwie dlaczego.

 

Dbaj o dziecko i nie podawaj mu napojów gazowanych, ponieważ:

    plastikowe butelki

  • zwierają dwutlenek węgla, a ten powoduje gazy, utrudnia trawienie i wchłanianie w jelitach;
  • posiadają mnóstwo pustych kalorii, które się odkładają i tworzą tkankę tłuszczową;
  • obniżają apetyt, ponieważ cukier nasyca dzieci i przestają chcieć jeść;
  • są powodem poważnych chorób: cukrzycy, otyłości;
  • prowadzą do schorzeń gastrycznych, uszkodzeń jelita i żołądka;
  • mogą powodować stany zapalne gardła; obniżają odporność;
  • maja bardzo niskie ph, przez co zakwaszają mały organizm;
  • obniżają możliwości umysłowe dzieci.

Picie napojów gazowanych to bardzo zły nawyk żywieniowy, który należy szybko zmienić, bo na dłuższą metę jest tragiczny w skutkach. Soczki i inne napoje, przynoszą dzieciom tylko szkodę, nic więcej. Dobry owocowy smak możemy uzyskać z naturalnych soczków, albo herbatek.

 

No właśnie, co z herbatkami dla dzieci?

Uważaj na herbaty granulowane. Powinnaś zwrócić uwagę na to, czy są nie są dodatkowo słodzone i na pewno przeznaczone dla dzieci. Niektórzy producenci na herbacie ziołowej w składzie podają 1 lub 2% tych właśnie ziół, a reszta to cukry, polepszacze i wszystkie substancje, które sprawiają, że herbatka się łatwo rozpuszcza bez zaparzania. (Jakie zioła oddadzą to, co mają najlepsze bez zaparzenia?)

Herbatki ziołowe porzone w domu podawaj z umiarem, ale systematycznie. Mają one właściwości lecznicze i szereg wspaniałych właściwości, które słuzą dzieciom. Ale tak, jak w przypadku dorosłych nie można przesadzać z ich ilością i stężeniem. Niech dziecko zapozna się ze wszystkimi smakami, a ty poznaj działanie i zastosowanie. Mają wiele różnych właściwości: mogą wspomagać trawienie, poprawiać odporność, zapobiegać wyziębieniu. Dziecko pijące zioła na co dzień łatwiej leczyć ziołami, jeżeli jest chore, a to dobry naturalny sposób na odporność. Dopytaj lekarza, jakie herbatki tego typu będą najlepsze dla Twojego dziecka. Wybór jest duży, np.: herbata z mięty, kopru włoskiego, pokrzywy, kwiatu bzu, lipy, rumianku itp.

Herbatki owocowe będą najlepsze dla dziecka. Eksperymentujcie i poznawajcie z maluchem nowe smaki. Sprawdź, co lubi Twoje dziecko. Może dziką różę, a może jagodę? Nie dowiesz się, póki maluch sam nie spróbuje.

 

A może kompocik?

Niestety kompoty nie są tak zdrowe jak soki. Dlaczego? Podczas gotowania część witamin staje się bezwartościowa, po prostu ulega zniszczeniu. Długotrwałe gotowanie nie służy ani daniom do jedzenia ani też wywarom z owoców. Raz na jakiś czas krótko gotowany kompocik jest jak najbardziej wskazany, ale nie może być podstawą. Oczywiście pamiętamy, żeby domowych herbat ani kompotów nie dosładzać- nie ma takiej potrzeby. Chodzi o to, żeby dziecko poznawało smaki owoców, a nie cukru.

 

Świeżo wyciskane soki?

Nawet 100 procentowy świeżo wyciskany sok, mimo że zachowuje aktywne witaminy i enzymy, nie jest najlepszym wyborem ze względu na wysoką zawartość fruktozy (1 szklanka soku pomarańczowego zawiera równowartość 10 kostek cukru). W owocach ten sam sok występuje w towarzystwie błonnika, który spowalnia wchłanianie cukru w jelitach, dzięki czemu wiele negatywnych skutków jego spożycia zostaje zminimalizowana. Poza tym, za świeżo wyciskany sok możemy uznać ten, który przygotowaliśmy samodzielnie w domu, i który spożyliśmy maksymalnie pół godziny po wyciśnięciu (tylko tyle czasu zawarte w nim enzymy są aktywne). W popularnych soczkach i napojach dla dzieci znajdziemy, zamiast enzymów i witamin, masę utrwalaczy, ale też innych dodatków: cukier, syrop glukozowo-fruktozowy oraz aromaty.

Jeśli możesz, poświęć swój czas i sama przygotuj sok. Wyciśnij sok na przykład z pomarańczy, możesz rozcieńczyć go lekko z wodą i podać dzięki. Jeśli chcesz mieć pewność, że owoc naprawdę jest zdrowy i nieskażony proponuję odwiedzić bazar ekologiczny i sklepy ze zdrową żywnością.

 

Pozostaje pytanie: co mamy podawać, jako główny napój?

Odpowiedź jest prosta: Woda do picia!

dziecko pije wodę z kranu Nie zawiera sztucznych barwników, konserwantów i aromatów. Nie ma też w swoim składzie cukru, będącego – między innymi – główną pożywką dla bakterii powodujących próchnicę mlecznych zębów. Naturalna woda do picia idealnie gasi pragnienie, a dobrze nawodniony organizm sprawnie wydala na zewnątrz toksyny, znacznie lepiej radząc sobie z bakteriami czy wirusami – o wodzie dla dzieci.

A może woda smakowa?

nie podawaj wód smakowych dziecku Na liście napojów zakazanych powinna znaleźć się również woda smakowa – bogactwo dodatków, które mają niewiele wspólnego z naturalną wodą. Skład wód smakowych, często serwowanych dzieciom jest ciekawy.  I nie ma nic wspólnego ze zdrowiem. Woda, cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy, kwas cytrynowy, sok truskawkowy z zagęszczanego soku, aromat, benzoesan sodu, witaminy: witamina B6, witamina B12, kwas foliowy, regulator kwasowości – kwas cytrynowy, aromaty.

 

Warto wyrabiać w dzieciach nawyk picia czystej, dobrej i zdrowej wody! To posłuży ich zdrowiu i sprawi, że unikną wielu chorób i dolegliwości. Ich umysły będą pracowały sprawnie przez długie lata,  a kości i mięśnie będą zdrowo rosły.