Ile wody pić w sezonie upałów? Sprawdź to! | Blog Crystal Water

Co i ile pić w sezonie upałów?

Co i ile pić w sezonie upałów?

Co i ile pić w sezonie upałów?

Przepisy na ugaszenie pragnienia!

 

 

Nadmiar słońca i upały mogą doprowadzić do rozwoju wielu poważnych chorób. Podczas skwaru gwałtownie wzrasta ryzyko przegrzania organizmu i udaru słonecznego. Wysokie temperatury mogą doprowadzić także do zakrzepów, ataków astmy, chorób wątroby, a nawet nowotworów skóry i oczu.

 

Co i ile pić w czasie upałów?

Paradoksalnie, najlepiej w czasie upałów pić napoje letnie, lub nawet ciepłe napary! Brzmi dziwnie? Być może, ale wlanie do mocno nagrzanego organizmu szklanki lodowatej wody, sprawia, że doznaje on szoku i serce nagle zaczyna pompować szybko ochładzającą się krew, co może prowadzić do ataków serca!

 

Koniecznie jak najszybciej gaś pragnienie odpowiednimi płynami, czyli czystą wodą  w ilości od 3 do 5  litrów dziennie!

W czasie upałów pocenie się jest naturalnym procesem, który ma na celu ochronę organizmu przed nadmiernym przegrzaniem. Niestety, wraz z potem usuwane są z organizmu woda i sole mineralne, głównie sód i potas, których brak może doprowadzić do zachwiana homeostazy, czyli  równowagi organizmu.

 

Co pić zamiast Wody?

Idealnie sprawdzają się w upały lemoniady i słodkie napoje, dzieci je uwielbiają! Dzięki włożeniu niewielkiej ilości pracy można samemu wykonać rewelacyjne napoje, które ugaszą pragnienie i uzupełnią utracone elektrolity!

 

Przepis na zdrowego Spite’a:

Składniki:

1. 1 litr Wody
2. kilka kostek lodu
3. sok z jednej z cytryny
4. sok z limonki
5. 2-3 łyżki miodu lub ksylitolu
6. 1 solidna łyżka chlorku magnezu sześciowodnego

 

Wykonanie jest banalnie proste. Wystarczy wszystko razem wymieszać, magnez sprawi, że woda będzie sprawiała wrażenie lekko gazowanej. Ozdobiona liściem bazylii lub mięty będzie miała niezwykły orzeźwiający aromat! Każdy się skusi!

 

Przepis na zdrową lemoniadę:

 

Dzieci za nią szaleją, a wykonanie jest jak powyżej, banalnie proste.

 

Składniki:

  • imbir świeży ( ilość wg smaku, około 2-3cm)

  • sok z 1 cytryny

  • ksylitol (ewentualnie miód do smaku)

  • Garść świeżej mięty

  • woda (1 litr)

Wykonanie jest bardzo proste, wlewamy wszystko razem i energicznie mieszamy, rozlewamy do szklanek i patrzymy jak znika.

 

A co z sokami?

Najlepiej w upały pić  wodę, która szybko ugasi pragnienie i skutecznie zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Ale sprawdzonym sposobem na upał jest także sok, najlepiej świeżo wyciśnięty z określonych owoców i warzyw, np. pomidorów. Musimy koniecznie pamiętać, że soki muszą być świeżo wyciskane i świeże, nie z kartonów, bo te zawierają duże ilości cukru, które wzmacniają jeszcze pragnienie i odkładają się w tkance tłuszczowej.

 

Czego nie wolno pić w czasie upałów?

 

  • Alkohol

Podczas upałów promienie słońca nadmiernie rozszerzają naczynia krwionośne, a tym samym zmniejszają wydolność układu krążenia. Alkohol działa podobnie, w związku z tym takie połączenie powoduje niebezpieczne wahania ciśnienia. Dlatego u osoby, która w czasie upałów spożywa alkohol, mogą się pojawić np. zaburzenia rytmu serca. W czasie upałów wzrasta także skłonność do zakrzepów i udarów cieplnych. Na alkohol, ale jedynie w postaci szklanki piwa lub lampki wina, można sobie pozwolić wieczorem.

 

  • Kawa

Zawarta w kawie kofeina podnosi ciśnienie, przez co działa moczopędnie, wypłukując magnez i potas z organizmu. Tym, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez filiżanki kawy, w czasie upałów lekarze polecają szklankę schłodzonego latte lub kawę bezkofeinową.

 

  • Mocna herbata

Herbata zawiera dużą ilość teiny, która działa tak jak kofeina, przez co sprzyja zwiększonemu usuwaniu elektrolitów z organizmu.

 

  • Napoje typu cola i napoje energetyczne

Napoje typu cola zawierają kofeinę, która wypłukuje organizm z cennych pierwiastków mineralnych, szczególnie magnezu i potasu, odpowiedzialnych za równowagę wodno-elektrolitową organizmu. Dodatkowo zawarty w coli kwas fosforowy (regulator kwasowości) wchodzi w reakcję z innym elektrolitem – wapniem, powodując jego wypłukiwanie. Poza tym cola i napoje energetyczne mają wysokość zawartość cukru i w dużym stopniu są nasycone dwutlenkiem węgla.